Sosiaalinen media taiteen apuna

Taiteilijan elämä ei ole helppoa ja leipä on usein tiukassa. Ilman suhteita on vaikea saada taidettaan oikeiden silmien eteen ja toisinaan oma näkemys ei sovi yhteen arvostetun taidekriitikon kanssa. Onko menestyminen taiteen saralla vain tuurista kiinni vai olisiko jotain sittenkin tehtävissä? Sosiaalisen median aikakaudella taiteilijan elämä ei ole varsinaisesti sen helpompaa kuin muulloinkaan. Sosiaalinen media tarjoaa kuitenkin jokaiselle taiteilijalle tai taiteilijaksi pyrkivälle ainutlaatuisen mahdollisuuden saada näkyvyyttä omalle taiteelleen ja teoksilleen. Esimerkiksi Facebook on täynnä ryhmiä, joissa taiteilijat voivat jakaa omaa taidettaan. Kaikkein paras alusta taiteilijalle on kuitenkin Instagram, jonne kuka tahansa voi jakaa kuvia omista teoksistaan. Instagramissa taiteilija voi jakaa teostensa lisäksi tietoa myös itsestään ja teostensa synnystä. Helppoa näkyvyyden saavuttaminen ei kuitenkaan ole, sillä kilpailu sosiaalisessa mediassa on kovaa.

Kuinka erottua muista somessa?

Sosiaalinen media eli tuttavallisemmin some on hyvä keino saada taiteelleen näkyvyyttä. Sosiaalinen media tarjoaa jokaiselle tasapuolisen mahdollisuuden tulla nähdyksi. Helppoa se ei silti ole, koska näkyvyydestä käydään kovaa kilpailua. Taide kilpailee näkyvyydestä myös muiden aihepiirien, kuten lifestylen, matkailun ja esimerkiksi muodin kanssa. Samalla myös yksittäiset taiteilijat kilpailevat näkyvyydestä toistensa kanssa. Yleisö valitsee mikä sitä kiinnostaa, eikä taiteilija itse voi siihen suoraan vaikuttaa. On kuitenkin mahdollista toteuttaa erilaisia strategioita somessa ja saada siten enemmän näkyvyyttä kuin muut. Ensinnäkin on tärkeää panostaa kuvien laatuun. Ei siis riitä, että taiteilija maalaa hienon teoksen. Se on myös osattava kuvata taidokkaasti ja huomiota herättävästi. Taiteilija voi esimerkiksi miettiä, ottaako kuvan pelkästä teoksesta vai sittenkin huoneesta, jonka seinälle teos on ripustettu.

Sosiaalisessa mediassa ei riitä pelkästään se, että nappaa kuvan teoksesta ja jakaa sen sitten yleisölle. Ensinnäkin on tärkeää kirjoittaa teokselle kiinnostava johdanto. Taiteilijan on siis osattava kertoa teoksesta ja siihen johtaneesta inspiraatiosta mielenkiintoisesti siten, että se herättää myös yleisön mielenkiinnon. Lisäksi on osattava käyttää oikeita aihetunnisteita, eli tutummin hashtageja. Taiteilijan kannattaakin käyttää muutama minuutti relevanttien hashtagien etsimiseen. Niitä kannattaa laittaa yhteen kuvaan esimerkiksi Instagramissa 8-12 optimaalisen tuloksen aikaansaamiseksi. Maksimissaan hashtageja voi laittaa kerralla 30. Ensimmäisiin kuviin ei kannata odottaa mitään suurta yleisöryntäystä, sillä suosio on rakennettava ajan kanssa. Usein taiteilijan kannattaa myös itse olla sosiaalisessa mediassa aktiivinen, eli seurata muita taiteilijoita ja tykätä heidän kuvistaan. Koska kyseessä on sosiaalinen media, se palkitsee käyttäjänsä sosiaalisuudesta.

Onko taiteilijan osattava markkinoida?

Taide ja markkinointi ovat perinteisesti olleet hyvin kaukana toisistaan. Taide on jotakin ylevää ja kultivoitua, markkinointi taas liittyy vahvasti kulutuskulttuuriin ja massatuotantoon. Sosiaalisen median aikakaudella taidekin on pakotettu kilpailemaan samoilla markkinoilla muiden kaupallisten hyödykkeiden kanssa. Tätä on kritisoitu paljon ja esimerkiksi sosiaalinen media on osa tätä ilmiötä. Taiteilija on ikään kuin pakotettu markkinoimaan itseään ja työtään Instagramin ja Facebookin kaltaisilla alustoilla. Jos sosiaalisessa mediassa ei ole läsnä, on vaikea tulla huomatuksi. Toki jotkut taiteilijat yhä lyövät läpi myös perinteisin keinoin erilaisten näyttelyiden ja kilpailujen kautta. Silti suurin osa taiteilijoista joutuu nykyään markkinoimaan työtään sosiaalisessa mediassa.

Nuoren taiteilijan on usein hyväksyttävä markkinointi ja henkilöbrändäytyminen osaksi omaa työtään. Taiteen tekemisen prosessi ei itsessään ole muuttunut, eikä sen tarvitsekaan muuttua. Varsinaisen maalaamisen, valokuvaamisen tai vaikka veistämisen lisäksi työhön kuuluu kuitenkin myös markkinointia. Tämä edellyttää myös jonkinlaista julkisuutta. Taiteilijan on yleensä astuttava esiin myös omana itsenään ja omilla kasvoillaan. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ihmiset haluavat nähdä taiteen lisäksi myös sen, kuka on taiteen takana. Jos siis haaveilet taiteilijan urasta, kannattaa valmistautua henkisesti siihen, että et voi pysytellä täysin piilossa ja anonyyminä. Jos haluat taiteellesi julkisuutta, sinun on pistettävä likoon koko persoonasi. Jaa siis kuvia ja tietoa paitsi taiteestasi myös itsestäsi. Kuka olet ja miksi teet taidetta? Mikä inspiroi sinua? Miten työskentelet? Valmistaudu vastaamaan ainakin näihin kysymyksiin samalla, kun markkinoit taidettasi sosiaalisessa mediassa.